Η υπέρτατη μάχη
δίνεται αυτές τις ημέρες στην Τουρκία μεταξύ της μεσαίας, αστικής τάξης και της
κυβέρνησης Ερντογάν
Του Νίκου Γκαρόζη*
Η οικονομική ανάπτυξη που δεν αφορά και δεν συμπεριλαμβάνει,
άλλωστε, το μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού στη γείτονα Τουρκία δεν μπόρεσε να
αντέξει μπροστά την καταφανή και αυταρχική απόπειρα του τούρκου πρωθυπουργού
Ταγίπ Ερντογάν να γίνει ο πρώτος
Σουλτάνος από την εποχή της εγκαθίδρυσης του λεγόμενου κοσμικού κράτους, από το
Κεμάλ Ατατούρκ, πριν από 90 χρόνια, το 1923… Η κραυγαλέα και εν εξελίξει
απόπειρα επαναϊσλαμοποίησης της τουρκικής κοινωνίας θα έχει άδοξο τέλος για τον
απλούστατο και θεμελιώδη λόγο πως αντιβαίνει στις αρχές της σύγχρονης αστικής
Δημοκρατίας, έστω κι αν η γειτονική χώρα δεν έχει παράδοση κοινοβουλευτικών
ηθών, σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ατομικών ελευθεριών των
πολιτών της, ανεξαρτήτως εθνικής προέλευσης, κοινωνικής τάξης και φυλετικής
καταγωγής, πόσω μάλλον θρησκευτικών πεποιθήσεων, όπως πολύ καλά γνωρίζουν οι
Έλληνες του Πόντου και της Μικράς Ασίας, αλλά και οι Αρμένιοι, επί
παραδείγματι…
Η οικονομική ανάπτυξη
έχει ανάγκη τα θεμέλια της Ελευθερίας
Αλλά ας επικεντρωθούμε στα όσα γίνονται αυτές τις ημέρες
στην Κωνσταντινούπολη, την Άγκυρα, τη Σμύρνη καθώς και σε δεκάδες ακόμη μεγάλες
ή μικρότερες τουρκικές πόλεις. Το ξέσπασμα της λεγόμενης μεσαίας τάξης που έχει
κατακτήσει ένα αξιοσέβαστο, υψηλό για τα τουρκικά οικονομικά και κοινωνικά
δεδομένα, επίπεδο διαβίωσης και έχει δώσει στα μέλη της τη δυνατότητα να
μορφωθούν, να αποκτήσουν καλλιέργεια, αυτενέργεια και αυτοσυνειδησία έτσι ώστε
να επιλέγουν τον τρόπο ζωής που θα ζήσουν αυτοβούλως και όχι καθ’ υπόδειξη ή
κατ’ εντολή, δέχθηκε απανωτά πλήγματα και προσβολές. Ο Ερντογάν, αλαζονικός και
ξεροκέφαλος, μετά και την τρίτη κατά σειρά εκλογική του νίκη, έθεσε σε τροχιά
υλοποίησης το μεγαλεπήβολο, πλην όμως αναχρονιστικό, οπισθοδρομικό,
σκοταδιστικό σχέδιό του για την ισλαμοποίηση της τουρκικής κοινωνίας, εν συνόλω… Η επαναφορά της μαντίλας στα ανώτατα
εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι περιορισμοί (απαγόρευση πώλησης μετά από τις 10 το
βράδυ) στην διακίνηση και την κατανάλωση
αλκοόλ, η απαγόρευση της χρήσης κόκκινου κραγιόν στις αεροσυνοδούς των κρατικών
αερογραμμών, ακόμη και η καταφανής απόπειρα ποινικοποίησης των ερωτικών φιλιών
και των τρυφερών διαχύσεων και χειρονομιών δημοσίως ήταν οι σταγόνες που
ξεχείλισαν το ποτήρι του κοινωνικού αυταρχισμού και της πολιτικής ποδηγέτησης
της τουρκικής κοινωνίας, σε εκείνο το τμήμα της που δεν ασπάζεται τις αρχές και
τις πρακτικές του πολιτικού Ισλάμ. Υπερασπίζονται αυτές τις ημέρες οι Τούρκοι
που διαμαρτύρονται και διαδηλώνουν στην πλατεία Ταξίμ το αναφαίρετο δικαίωμά
τους στην αυτοδιάθεση της προσωπικότητάς, των επιλογών ζωής, του τρόπου με τον
οποίο θα ζουν και θα εκφράζουν τις ανάγκες, τα θέλω, τα πιστεύω, τις
πεποιθήσεις τους… Κάτι που για την νέα ισλαμική κοινωνία που ονειρεύεται να
χτίσει ο Ερντογάν, δεν είναι επιτρεπτό, ούτε κατανοητό…
Ο αγώνας της μεσαίας
τάξης γα τη Δημοκρατία στην Τουρκία
*Ο Νίκος Γκαρόζης είναι πολιτικός συντάκης και τακτικό μέλος της ΕΣΠΗΤ