Μην ντρέπεσαι να γράφεις αυτά που οι άλλοι δεν ντρέπονται να κάνουν

Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

Τα "προεόρτια" του ελληνοϊταλικού πολέμου: Η βύθιση της "Ελλης"




Η πράξη του τορπιλισμού του εύδρομου "Ελλη", στις 15 Αυγούστου του 1940, έξω από το λιμάνι της Τήνου, ανήμερα της Παναγίας αποτελεί εγκληματική πράξη που παραβιάζει βάναυσα το διεθνές ναυτικό δίκαιο.
Η "Ελλη" είχε ναυπηγηθεί το 1912 στις ΗΠΑ απ' όπου και αγοράστηκε το 1914. Μετέβη στην Τήνο για να συμμετάσχει στις γιορτές προς τιμή της Παναγίας. Από το πλήρωμα του πλοίου έχασαν τη ζωή τους 9 υπαξιωματικοί και ναύτες (ένας αρχικελευστής, δύο κελευστές και έξι ναύτες).
Ο τορπιλισμός της "Ελλης" ήταν η συνέχεια προκλήσεων του Μουσολίνι εναντίον της Ελλάδας που άρχισαν με επιδρομή στην Αλβανία τον Απρίλιο του 1939, με γυμνάσια στα ελληνοαλβανικά σύνορα και κατασκευή δρόμων προς τα σύνορα με την Ελλάδα. Η τότε ελληνική κυβέρνηση αντέδρασε με βαθμιαίες και μυστικές επιστρατεύσεις και άλλους διπλωματικούς ελιγμούς. Τον Αύγουστο του 1940 ο Μουσολίνι παρουσιάζει ως πολιτικό έγκλημα τη δολοφονία ενός αλβανού κακοποιού. Ολες αυτές οι προκλήσεις και ιδίως στη θάλασσα απέβλεπαν στο να αντιδράσει η Ελλάδα και να δοθεί έτσι η αφορμή στον Μουσολίνι να μας επιτεθεί. Ο τορπιλισμός της "Ελλης" ιδιαιτέρως απέβλεπε στο να δείξει ο Μουσολίνι ότι αυτός είχε την υπεροπλία στη θάλασσα και όχι η Μ. Βρετανία όπως πίστευε η ελληνική κυβέρνηση και άρα θα πολεμούσε στο πλευρό της θαλασσοκράτειρας.
Η μη αποκάλυψη από την ελληνική κυβέρνηση της ταυτότητας της τορπίλης, που δεν είχε βρει τον στόχο και βρέθηκε στον λιμενοβραχίονα ήταν ενέργεια σωστή και δεν έδωσε στον Μουσολίνι την ευχέρεια να κατηγορήσει την Ελλάδα για ψεύδη και να του δώσει αφορμή επιθέσεως.
Το ιταλικό υποβρύχιο που βύθισε την "Ελλη" ήταν το "Ντελφίνο" με κυβερνήτη τον Τζουζέπε Αϊκάρντι, που διετάχθη από τον διοικητή της βάσης υποβρυχίων στην (ιταλική) Λέρο Ντε Βέκι να πλεύσει μεταξύ Τήνου και Σύρου και να βυθίσει ελληνικά σκάφη γιατί προέβλεπε, λόγω της γιορτής της Παναγίας, μεγάλο αριθμό πλοίων.
Μετά τον πόλεμο το "Συνέδριο Ειρήνης" υποχρέωσε την Ιταλία να παραχωρήσει στην Ελλάδα, ως αποζημίωση για την "Ελλη", το καταδρομικό "Ευγένιος της Σαβοϊας", που μετονομάστηκε σε "Ελλη".
Δρ Φώτης Νόμπελης

Επισκεπτες

copyright ©: Όμιλος Επικοινωνίας "Nobile" , Άρης Νόμπελης, "Προφίλ της πόλης" επικοινωνία : arisnobelis_profil@yahoo.gr